Drugi typ projekcji, zwany Wirtualną Jaskinią, stosowany jest od 2006 roku i zapewnia doskonały odbiór 3D. Wykorzystuje on sześcienne pomieszczenie (o krawędzi długości 2,2 m) wraz z projekcją czterościenną (ściany boczne, ściana przednia oraz podłoga), posługując się w tym celu ośmioma projektorami CRT. Interakcję uzyskuje się dzięki opartemu na działaniu sześciu kamer śledzeniu optycznemu, które odwzorowuje położenie obserwatora w przestrzeni.
Samo serce pracowni rzeczywistości wirtualnej stanowi klaster komputerów. Jego część graficzna, złożona z 8 urządzeń PC, wykorzystywana jest na potrzeby konwencjonalnych procesów związanych z wyświetlana sceną. Część obliczeniowa jest przeznaczona specjalnie na potrzeby śledzenia promieni świetlnych - umożliwia obliczanie oraz wyświetlanie w czasie rzeczywistym zachowania światła (jego załamania, odbicia, a także pojawiających się cieni), co prowadzi do zwiększenia realizmu ocenianych modeli.
RZECZYWISTOŚĆ WIRTUALNA
Rzeczywistość wirtualna stosowana jest w Dziale Rozwoju Technicznego jako element procesu rozciągającego się od projektu po konstrukcję. Do wybranych zalet prezentacji 3D, w porównaniu z zastosowaniem modeli fizycznych, należy możliwość zademonstrowania rozmaitych wersji wyposażenia (odbiorników radiowych, systemów nawigacji, kolorów wnętrza), porównania różnych rozwiązań dla poszczególnych problemów oraz zaprezentowania modyfikacji związanych z wadami wykrytymi na wcześniejszych etapach prac rozwojowych. A wszystko to odbywa się w tempie znacznie szybszym, niż byłoby to możliwe w przypadku modeli fizycznych, ze względu na czas, jakiego wymaga ich konstrukcja.
Ergonomia wnętrza poddawana jest badaniom w sali projekcyjnej o nazwie Wirtualna Jaskinia. Pomieszczenie to wykorzystywane jest jako wirtualna kabina pilota, tzn. model wnętrza auta, w którym możliwe jest zajęcie miejsca w prawdziwym fotelu samochodowym, doświadczenie wrażeń związanych z przestrzenią wnętrza, jak również przetestowanie ergonomii elementów sterujących, a nawet widoku, jaki roztacza się z wnętrza samochodu. Zastosowany system śledzi ruchy palców obu dłoni, kontrolując na bieżąco ich położenie, co ma na celu zwiększenie precyzji.
Wirtualna Jaskinia może również zostać wykorzystana na potrzeby symulacji montażu poszczególnych elementów lub części samochodu. Możliwe jest na przykład przyjrzenie się komorze silnika, celem zbadania, czy możliwy jest w niej montaż wszelkich niezbędnych części, a jeśli tak, to jaka jest optymalna trajektoria ich montażu. Wirtualna Jaskinia umożliwia zajrzenie pod pokrywę silnika, wzięcie w dłonie odpowiedniej części w rzeczywistości wirtualnej, a następnie podjęcie próby jej montażu w odpowiednim miejscu. Ruch zostaje wstrzymany, jeżeli miała miejsce jakakolwiek kolizja, co sygnalizuje zmiana barwy miejsca styku i sygnał akustyczny.
O2 1.6 MPI BGU (102KM/148Nm) '04 Amb. - pierwsza sztuka?
"Now we are free and we will see you again but not yet, not yet!"
Uniden Pro 510XL+Hustler IC100
Komentarz